Visi autobraucēji ir dzirdējuši par termostatu. Bet ir auto daļas, tādas kā termostats, kas slēpjas tik dziļi, ka daudzi vadītāji to pat nekad nav redzējuši. Kas tad ir automašīnas termostats? Kā tas darbojas un kāpēc pārstāj funkcionēt? Mēs atbildam uz bieži uzdotajiem jautājumiem par šo mazu, bet svarīgu dzinēja daļu.
Kas ir termostats?
Vispārīgā nozīmē termostats ir ierīce konstantas jeb statiskās temperatūras uzturēšanai, uz ko arī norāda tā nosaukums. Dažādas konstrukcijas termostati ir atrodami daudzās ierīcēs un mehānismos, sākot ar ūdens sildītājiem un beidzot ar ledusskapjiem. Arī automašīnas iekšdedzes dzinējā ir termostats, tas regulē dzesēšanas šķidruma (antifrīza) temperatūru, paātrinot auksta dzinēja uzsilšanu un karsta dzinēja dzesēšanu. Tādā veidā dzinējs strādā efektīvāk un ērtāk vadītājam, it īpaši ziemā – bez termostata auomašīnas krāsns gandrīz visu laiku pūstu aukstu gaisu.
Termostata konstrukcija
Klasiskais termostats ir kustīgs vārsts, kas tiek iedarbināts ārējās vides izmaiņu dēļ – kad antifrīzs uzsilsts vai atdzesē. Šim nolūkam termostatā ir termoelements, kas pildīts ar vielu cerezīnu, kas pēc struktūras atgādina vasku. Cerezīnam ir pievienots vara pulveris, grafīts vai alumīnijs labākai siltumvadītspējai. Pie noteiktas antifrīza temperatūras cerezīns izplešas, atverot termostata vārstu. Kad motors atdziest, cerezīns saraujas un termostats atkal aizveras.
Termostats var būt ar vienu vārstu un ar diviem vārstiem. Termostats ar diviem vārstiem ne tikai atver lielu dzesēšanas sistēmas apli, bet arī vienlaikus aizver mazu, kas ir svarīgi pareizai antifrīza cirkulācijai. Lielākajā daļā mūsdienu dzinēju tiek izmantoti divu vārstu termostati. Papildus galvenajiem antifrīza vārstiem termostatam parasti ir vēl viens neliels gaisa vārsts, kas ir nepieciešams, lai noņemtu gaisa korķus no dzesēšanas sistēmas.
Termostata iedarbošanās sākuma temperatūra ir brīdis, kad termostata vārsts sāk kustēties, šī temperatūra ir norādīta uz termostata korpusa. Termostata pilnas atvēršanas temperatūra savukārt katram dzinēja modelim ir atšķirīga, un parasti tā ir 70-95 °C un 90-100 °C attiecīgi. Veikalos var iegādāties termostatu ar dažādām atvēršanas sākuma temperatūrām: no 76–78 °C (aukstais termostats) līdz 92–95 °C (karstais termostats). Ja dzesēšanas sistēma darbojas pareizi un nerada problēmas, ir vērts izmantot termostatu, kas ir identisks rūpnīcas termostatam, kas parasti uztur 82 °C vai 88 °C. Bet nepieciešamības gadījumā jūs varat pielāgot dzinēja temperatūru, uzstādot avārijas termostatu.